Fifa 15 demo | Alsof je in het stadion zit!

Published On 16 September, 2014 | By Freek Keesen |

Elk jaar rond september zijn ik en m’n vrienden redelijk uitgekeken op de laatste Fifa-game. Totdat de demo van het komend jaar natuurlijk uitkomt! We checken wat er nieuw is dit jaar in de Fifa 15 demo!

De sfeer!

Als je het spel opstart en de eerste game (Liverpool vs Manchester City) begint, merk je gelijk één ding op: Het publiek is nu écht 3D geworden! Ook het gras lijkt nu niet één vlakte, maar je kan zowat de sprietjes zien! Je proeft gewoon de sfeer van het stadion.  Want eerlijk: In een stadion beleef je een wedstrijd heel anders dan op tv of in de vroegere Fifa-games.

Het is een extra element die je laat beleven dat voetbal een immense mensenmassa is met een veldje met 22 spelers in het midden die nogal onder druk staan. Dat maakt een potje Fifa nu nog intenser; In plaats van alleen je vriend uit te lachen als je scoort tegen hem(/haar), komt het juichen van het publiek nu ook echter over. (Dat is het niet, het zijn enen en nullen, dat begrijp ik nog steeds…)

fifa15demovanperse

De bal, een losse entiteit

Zoals de ontwikkeling al begon met Fifa 12 is de bal nu weer een nog losser object. – Fifa 13 en 14 waren toch minder grote sprongen vooruit, had ik het idee. – Je moet ook weer gerichter passen en schieten. Vooral het schieten vereist nu dat je vooral niet te lang de schiet-knop (B of rondje) indrukt, maar slechts ‘tapt’.

Emotie

Voetbal is emotie, zeggen ze altijd. Daarom is het belangrijk dat Fifa zoveel mogelijk emotie laat zien in de gezichten en lichamen van de spelers. Dat is dit jaar zeker gelukt! De ingezoomde stukjes tussendoor waarin je spelers een goal ziet vieren of van het veld af ziet lopen om te wisselen, zijn nu stukken vloeiender en reëler. Een totaal nieuwe feature is dat alle 22 spelers op het veld met elkaar in verbinding staan; Ze noemen het Emotional Intelligence; Spelers zullen reageren op de tegenstander en teamgenoten in de context en gerelateerd aan de loop van de wedstrijd!

Keepertje toch!

We kunnen dit wel uitleggen, maar dat kan EA Sports nog veel beter dan wij in deze video:

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote