UFC 2 review: echter wordt het niet

Published On 29 October, 2016 | By Thomas Nekkers |

Coverfoto: Polygon

Met het eerste UFC-evenement op Nederlandse bodem voor de deur, heeft EA Sports een mooi moment gekozen om hun nieuwste game uit te brengen: UFC 2. Een langverwacht vervolg op het eerste deel, EA Sports UFC, welke vooral heel erg teleurstelde.

EA Sports nam in 2013 de UFC-franchise over van het failliete THQ, maar de eerste game kon niet leveren wat beloofd was. Langzame gameplay en een slechte toegankelijkheid voor minder ervaren spelers waren de meest gehoorde kritieken. Deze kritieken heeft EA ter harte genomen en ze hebben, gelukkig, een solide deel twee neergezet in wat hopelijk een lange serie succesvolle UFC-games wordt.

Visueel – 9/10

Wat ten eerste opvalt, zijn de graphics van de game. In een tijd waarin de looks van een game minstens net zo belangrijk (als niet belangrijker) zijn als(/dan) de gameplay zelf, heeft EA laten zien over een getalenteerd stel vormgevers te beschikken. In de onderstaande gameplayvideo is te zien hoe landgenoot Alistair Overeem van grandioze kuiten tot armen van het formaat jonge boom compleet afgemaakt weergegeven wordt, waar in vorige delen af en toe de verhoudingen in de gespierde lichamen van de vechters ver te zoeken waren. Verder zijn de beschadigingen op het lichaam van de vechters en vechtsters veel realistischer dan voorheen en kun je direct zien als een klap écht pijn deed, wanneer een vechter een stapje terug doet bijvoorbeeld.

Al met al zijn er grandioze stappen gemaakt in de looks van de game en krijgt dit onderdeel een dik verdiende 9!

Bekijk hier 12 minuten gameplay van UFC 2, met alle credits aan onze vrienden van Tweakers:

Gameplay – 8/10

In de gameplay zijn nog veel meer stappen gemaakt dan in het visuele gedeelte. De eerste belangrijke vernieuwing: het grond/worstel/submission-systeem is een stuk toegankelijker geworden voor mensen die niet zo veel ervaring met UFC-games hebben, of zelf geen jiu-jitsu beoefenen. Door middel van een nieuw tutorialsysteem die tijdens het grapplen aanwijzingen geeft, is het goeie gooi-, grijp- en grondwerk een stuk makkelijker onder de knie te krijgen.

Buiten de verbeteringen in de toegankelijkheid van de game, zijn er voor meer ervaren spelers ook genoeg verbeteringen en nieuwe functies doorgevoerd. Zoals al kort genoemd is de impact van elke stoot of trap veel beter te zien bij de vechters. Elke beentrap kan de laatste zijn en een goede opstoot wanneer je tegenstander net naar voren buigt, kan het gevecht op elk moment tot een abrupt einde brengen. Net echt dus. Maar het nieuwe aan deze functie is dat de schade niet zo maar weg is na elk gevecht. Bescherm je je romp niet genoeg? Dan kan je na een paar gevechten blijvende schade oplopen. Elk gevecht daarna zal je starten met een minder fitte romp waar de schade eerder mee gaat tellen. Hetzelfde geldt voor je armen, benen en zeker ook je hoofd. Even de moeite waard dus, om goed op te letten waar je incasseert.

Een minpuntje van deze nieuwe vechtgame is het gebrek aan diepgang in de carrièremodus. Dit is eigenlijk bij elke UFC-game tot nu toe het geval geweest, maar het wordt tijd dat dit verbeterd wordt. Zo begin je sinds EA de games produceert, altijd als deelnemer bij The Ultimate Fighter (UFC’s equivalent van een So You Wanna Be A Fighter-realityshow). Daarna ga je van kleinere UFC-evenementen naar grotere en uiteindelijk, mits alles goed verloopt, wordt je in de Hall Of Fame geïntroduceerd. Dit klinkt mooi, maar het gaat na een aantal delen spelen redelijk vervelen. De innovatieslag in de carrièremodus zal moeten wachten tot (minimaal) het volgende deel.

Eindoordeel: 8,5

Als we het gehele plaatje bekijken, is EA Sports UFC 2 weer een game waar we uren en urenlang single- en multiplayer plezier van zullen hebben. De game is nog niet perfect en er zijn nog verbeteringen aan te brengen, maar dat zien we ook elk jaar weer bij EA’s bekendste gameserie FIFA en tja.. Die kopen we ook elk jaar weer, toch?

De game is beschikbaar voor PS4 en Xbox One, voor €69,99.

Wat vond je van de review van UFC 2? Ga jij de game kopen, of is het Mixed Martial Arts-genre niet aan jou besteed? Wil je meer gamereviews lezen op ToffeDingen.com? Laat het ons allemaal weten op onze Facebookpagina en kom met ons in contact!

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Like this Article? Share it!

About The Author

Nieuwe technologie en sporten. Daar draait het leven toch om? Het enige wat nog mooier is dan technologie en sporten is technologie voor bij het sporten. Daar hoor je mij dan ook de hele dag over babbelen.